Opis
Fulda SportControl – sportowa jazda w każdych warunkach
Fulda SportControl to opona letnia przeznaczona do sportowych samochodów osobowych i pojazdów o podwyższonych parametrach mocy. Pozwala cieszyć się krótszą drogą hamowania na suchych nawierzchniach i doskonałą kontrolą na mokrym podłożu, ograniczając przy tym zużycie paliwa.
Specjalnie opracowana struktura bieżnika zapewnia równomierny rozkład nacisku, co optymalizuje powierzchnię kontaktową opony z drogą. Większy obszar stykowy to lepsza przyczepność i krótsza droga hamowania na suchych nawierzchniach.
Rowkowanie bieżnika opony, wykonane w technologii „Multiple AquaFlow”, wspomaga wydajne odprowadzanie wody z obszaru powierzchni kontaktowej, minimalizując ryzyko wystąpienia poślizgu hydrodynamicznego. Mieszanka gumy bieżnika z dodatkiem krzemionki zwiększa przyczepność w deszczowych warunkach, wspierając dynamikę jazdy.
Szerokie i usztywnione barki opony zmniejszają odkształcenia bieżnika, gwarantując tym samym zwiększoną precyzję prowadzenia oraz stabilność toru jazdy na zakrętach.
Lekka aerodynamiczna konstrukcja i specjalnie dobrana mieszanka pomaga ograniczać straty energii, poprawiając tym samym efektywność paliwową opony. Dodatkowo zoptymalizowany kontakt z podłożem zapobiega nierównomiernemu zużywaniu się bieżnika, wydłużając jego żywotność oraz czas użytkowania.
Fulda SportControl to opona wspierana niemiecką technologią, lokująca się w bardzo korzystnym przedziale cenowym dzięki czemu oferuje bezkonkurencyjną relację jakości do ceny. Doskonale sprawdzi się w autach o większej mocy, oferując wysoką wydajność przy pełnym bezpieczeństwie jazdy.
Etykieta unijna opon SportControl 205/50 R16 czyli ocena hamowania, hałasu i spalania
Etykieta unijna na oponach to doskonałe źródło informacji o ich podstawowych osiągach. W wielu przypadkach ułatwia ona porównanie wybranego modelu z innymi i podjęcie decyzji o zakupie. Na etykietach zawarte są informacje o poziomie oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony. Wyglądem przypominają one oznaczenia znane ze sprzętu AGD/RTV. Za opory toczenia i przyczepność opony mogą otrzymać klasy od A do G, a za hałas zewnętrzny od 1 do 3 fal obok których znajduje się informacja o wartości emitowanego dźwięku w dB. Zobacz jak prezentują się oceny opon Fulda SportControl 205/50R16 87V na etykiecie unijnej.
Spalanie paliwa – ocena E
Etykieta unijna na oponach informuje między innymi o poziomie oporów toczenia, które mają wpływ na zużycie paliwa przez samochód, a w efekcie emisję spalin. Im mniejsze opory, tym auto powinno palić mniej – nawet 0,25 litra na 100 km. W ramach pomiaru oporów toczenia możliwe jest przyznanie klas od A (najlepsza) do G (najgorsza). Taka skala widnieje na etykietach, ale warto wiedzieć, że ocena D nie jest stosowana – jest to tak zwana klasa pusta dla lepszego rozgraniczenia modeli lepszych i gorszych w tej kategorii. Taką samą ocenę – „E” na etykiecie unijnej w kategorii „spalanie paliwa” uzyskało jeszcze 12 innych produktów spełniających kryteria – opony 205/50 R16 (rozmiar) oraz letnie (sezon).
Hamowanie na mokrym – ocena B
Etykieta unijna dołączona do opony zawiera m. in. informację o drodze hamowania na mokrej nawierzchni. To dla kierowców często decydujący parametr przy wyborze ogumienia do codziennej jazdy. Parametr ten wyrażany jest w skali od A do G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania, przy czym kategorie D i G pozostają puste. Warto przyjrzeć się tym danym, ponieważ między modelem z początku i końca skali różnica w drodze hamowania na mokrej jezdni wynosi aż 18 metrów (przy prędkości wynoszącej 80 km/h). Identyczną notę – „B” na etykiecie unijnej w kategorii „przyczepność na mokrej nawierzchni” uzyskały jeszcze 232 inne produkty spełniające wytyczne – opony letnie (sezon), 16 cali (średnica) oraz średnia (klasa).
Hałas na zewnątrz – 67 dB
Jednym z parametrów, które można porównać dzięki etykiecie dołączonej do opony jest hałas na zewnątrz auta. Mierzony jest on podczas ruchu i wyrażany w decybelach oraz za pomocą piktogramu przedstawiającego od jednej do trzech fal, przy czym jedna fala oznacza opony generujące niski hałas, a trzy – największy, jednak wciąż nie przekraczający obowiązującej normy. Najcichsze opony są najbardziej przyjazne środowisku. Należy też pamiętać, że badanie jakiemu obowiązkowo poddaje się modele obejmują tylko głośność na zewnątrz auta, a nie w środku pojazdu. Wynik „67 dB” na etykiecie unijnej w kategorii „hałas zewnętrzny” uzyskało jeszcze 6 innych produktów spełniających kryteria – opony SportControl (model) oraz 16 cali (średnica).