Opis
Model EcoControl HP2 (Fulda) wyposażony został w asymetryczną rzeźbę bieżnika. Opony asymetryczne najlepiej sprawdzają się w autach o dużej mocy, ale można je zamontować także w pozostałych samochodach osobowych. Cechują się najbardziej nowoczesną konstrukcją. Rzeźba bieżnika opon asymetrycznych dzieli się na część zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza zapewnia stabilność na zakrętach, a druga odprowadza wodę. Do zalet opon asymetrycznych należą również odporność na zużycie i dobre tłumienie hałasów. Podczas montażu należy pamiętać o założeniu opony asymetrycznej odpowiednią stroną na feldze (oznaczenie outside/inside).
Etykieta unijna opon EcoControl HP2 195/65 R15 czyli ocena spalania, hałasu i hamowania
Spalanie paliwa – ocena E
Ekonomika jazdy związana jest z oporami toczenia jakimi cechuje się dany model. Wpływ na to może mieć konstrukcja bieżnika, typ użytej mieszanki czy masa opony. Ogumienie klasyfikuje się w jednej z siedmiu klas – nota „A” zarezerwowana jest dla bieżników o najniższych oporach toczenia, podczas gdy ocenę „G” otrzymują modele najmniej ekonomiczne. Taką samą ocenę – „E” na etykiecie unijnej w kategorii „spalanie paliwa” uzyskały jeszcze 42 inne produkty spełniające kryteria – opony 195/65 R15 (rozmiar) oraz letnie (sezon).
Hamowanie na mokrym – ocena B
Etykieta unijna dołączona do opony zawiera m. in. informację o drodze hamowania na mokrej nawierzchni. To dla kierowców często decydujący parametr przy wyborze ogumienia do codziennej jazdy. Parametr ten wyrażany jest w skali od A do G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania, przy czym kategorie D i G pozostają puste. Warto przyjrzeć się tym danym, ponieważ między modelem z początku i końca skali różnica w drodze hamowania na mokrej jezdni wynosi aż 18 metrów (przy prędkości wynoszącej 80 km/h). Identyczną notę – „B” na etykiecie unijnej w kategorii „przyczepność na mokrej nawierzchni” uzyskało jeszcze 7 innych produktów spełniających wytyczne – opony Fulda (producent), letnie (sezon) oraz 195/65 R15 (rozmiar).
Hałas na zewnątrz – 70 dB
Etykieta unijna dołączona do opon informuje m. in. o hałasie na zewnątrz auta generowanym podczas jazdy. Jak badany jest ten parametr? Sprawdza się go przejeżdżając samochodem obok mikrofonów umieszczonych w odległości 7,5 metra od linii środkowej toru jazdy i na wysokości 1,2 metra. Wszystkie opony na rynku nie przekraczają obowiązującej normy, jednak te z oznaczeniem jednej fali (w skali obejmującej od jednej do trzech fal) generują go najmniej i są najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu. Wynik „70 dB” na etykiecie unijnej w kategorii „hałas zewnętrzny” uzyskało jeszcze 98 innych produktów spełniających kryteria – opony letnie (sezon), 15 cali (średnica) oraz średnia (klasa).